Over mij

Mijn foto
Op het moment redelijk "haak" verslaafd! Ik hou van vrolijke kleuren, zeker voor de kinderknuffels. En af en toe duik ik in het papier. Heb je een vraag over iets, stel hem gerust en kom daarna terug, ik antwoord altijd op mijn blog zelf. Mijn website franciens muizen bestaat niet meer, en om mijn muizen toch digitaal te bewaren begin ik een muizenblog http://franciens-muizen.blogspot.nl/

2e blog(je)

Neem ook eens een kijkje op:
http://franciens-muizen.blogspot.nl/

vrijdag 25 januari 2013

Sneaky preview of the ripple: een heerlijke weghaker

 
 
Hoe vrolijk kan je hier wel niet van worden.
Buiten nog sneeuw, maar binnen al met zomerse kleurtjes
bezig:)
 
 
Het patroon vond ik op de site van Attic 24
(wat een heerlijke site trouwens!)
 
Ik zal hieronder een vertaling (op mijn wijze)
neerzetten.
  
 
Het is een heerlijke weghaker.....
voor als je even niet iets wilt verzinnen en op de
"haakstand" wil staan.
Het plan was om een kussen overtrek te maken...
maarrrrrrrrrrrr...........
al hakende vind ik het toch ook wel leuk voor een tas!
Ik ben er nog niet uit, wordt vervolgd:)
 
Het patroon:
het is eigenlijk maar 1 toer die je telkens herhaalt.
Het begin: maak een ketting met lossen op de lengte
die je wilt hebben. Het moet deelbaar door 14 plus 3 lossen, voor keren.
 
1e toer: 1 stokje in de 4e losse v.a. de haaknaald.
1 stokje in de volgende 4 lossen.
2 stokjes samenhaken, 2 keer!
1 stokje in de volgende 4 lossen
2 stokjes in de volgende losse, 2 keer!
en weer 1 stokje in de volgende 4 lossen.
etc.
Je eindigt de toer altijd met 2 stokjes in de laatste losse (dit is
in de derde losse van je beginlossen)
 
2e toer: 3 lossen, 1 stokje in de dezelfde losse.
1 stokje in de volgende 4 lossen
2 stokjes samenhaken, 2 keer
1 stokje in de volgende 4 lossen.
2 stokjes in de volgende losse
2 stokjes in de volgende losse
1 stokje in de volgende 4 lossen
2 stokjes samenhaken
2 stokjes samenhaken
1 stokje in de volgende 4 lossen etc..etc...
 
Je herhaalt nu steeds de 2e toer.
 
Tja... al die losse eindjes, pfff...
die horen er bij:)
 
 
 
Heerlijk doorhaken, kleurtjes op gevoel pakken,
niet over nadenken
haak, haak, haak:)

26 opmerkingen:

  1. Ziet er super leuk uit, dat wordt ook een project van mij!
    Tineke
    bollies53.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoe vrolijk? Heeeeeeeeeeeeeeeel vrolijk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mmmm..die staat ook nog op mijn lijstje...mooie zonnige kleuren!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh heel erg vrolijk!!! Mag ik vragen wat voor garen jij gebruikt? Ben ik wel even nieuwsgierig naar! Groetjes, Vera (veranadine.blogspot.nl)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Vera, ik heb dit met style craft gehaakt. Zie mijn berichtje over mijn aangekochte wol bij Masons.

      Verwijderen
  5. Dat is echt een heel vrolijke kleurencombinatie!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. jaaa ik houd van de ripple!
    (heb zelf ook nog een enorme ripple WIP liggen)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben deze in zwart, grijs en wit aan t haken. Geweldig patroon... Is weer eens wat anders dan rechttoe rechtaan... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel vrolijk word je hier van. Steeds een ander kleurtje pakken werkt ook leuk hè? Groetjes Talitha

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hier wordt je toch helemaal blij van! Leuke kleurencombi!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoy Francien, bedankt voor de nederlandse uitleg van het ripplepatroon. Ik heb het uitgeprobeerd, maar zat wat in de problemen met de eerste toer. Zou het kunnen dat er een foutje in zit ? Zoals het nu staat, draaide mijn eerste rij helemaal naar binnen in een kring (doordat je zo telkens samenhaakt en nergens steken extra bijmaakt om de typische golf te bekomen) in plaats van golfjes te maken. Wanneer je in toer 1 de tweede keer twee stokjes samenhaken schrijft, zou dat kunnen dat dat eigenlijk 2 keer 2 stokjes in de volgende losse moet zijn ? Ik heb het zo geprobeerd en toen lukte het prima en was de tweede en volgende toeren geen enkel probleem.
    Of had ik je omschrijving van je eerste toer misschien fout begrepen ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, jij bedankt voor het opmerken van de typfout die in het patroon stond. Ik had 2 maal 2 stokjes samenhaken neergezet, en het moet zijn: 2 stokjes in 1 losse, 2 keer!
      Ik heb de beschrijving aangepast in het blog bericht, bedankt voor de oplettendheid, veel haakplezier gewenst.

      Verwijderen
  11. Hoe heb je 'm nu afgewerkt? ik heb ook zo'n dekentje gemaakt maar zit nu dus met die losse draadjes... hoe kan je die het beste afwerken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je het voor een dekentje gebruikt.. tja.. er even voor gaan zitten:) toch netjes wegwerken. Bij een tas of kussen voering kan je ze per twee gewoon aan elkaar knopen. Er komt dan toch een voering in.

      Verwijderen
  12. Mag ik vragen hoeveel bolletjes garen je voor zo'n deken gebruikt hebt? Ik wil er ook een gaan maken, maar het geen idee hoeveel ik moet bestellen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Bertine, ik moet je zeggen dat ik dat niet weet, sorry. Ik had als plan kussenhoes of tas.... maar het is geen deken geworden. Lijkt mij ook moeilijk in te schatten. groet Francien

      Verwijderen
  13. Al vanaf eerste toer wordt mijn haakwerk rond, nu ik begonnen ben met de tweede tour wordt dit iets minder maar wel 'hobbelig' .Waar ben ik de mist in gegaan. Is het patroon van de eerste toer vrijwel direct onder de tweede te vinden? Dwz, de twee stokjes samen haken bv. Staan bijna boven die van de eerste toer? Groetjes Marlous

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marlous, oei..moeilijk te beoordelen waarom je werk rond? word. Je begint de 1e toer in principe met 5 stokjes. De lossen om te beginnen en daarna nog 4. Bij het keren van de toer haak je in de 2e toer de 3 lossen en het stokje in één en dezelfde losse. Anders kom je ook niet goed uit. De eerste toeren is het altijd even goed opletten en tellen... daarna is het "patroon" in je werk zelf goed te volgen. Succes. groeten Francien

      Verwijderen
  14. Ik ga eens proberen...resultaat word ik wel erg vrolijk van

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een super leuk patroon en bedankt voor de duidelijke uitleg !!
    Ik geef deze link vaak door op FB :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Als ik een deken voor een ledikantje haak wat moeten dan de afmetingen zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ria, tja, dat ligt aan de lengte en breedte van het ledikantje zelf natuurlijk;) Een kwestie van meten en weten en daar je opzet lossen bij aanpassen. groeten Francien

      Verwijderen
  17. Heel mooi! Wil er ook aan beginnen. Moet ik mijn werk gewoon keren aan het einde van de toer en verder haken of haak je enkel van rechts naar links? Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nancy, aan het einde van de toer keren, staat ook in het patroontje aangegeven. Voor je het weet heb je het door en kun je heerlijk doorhaken, succes, groet Francien

      Verwijderen
    2. Oei sorry dan heb ik niet goed genoeg gelezen. Bedankt voor het antwoorden! Groetjes nancy

      Verwijderen