Over mij

Mijn foto
Op het moment redelijk "haak" verslaafd! Ik hou van vrolijke kleuren, zeker voor de kinderknuffels. En af en toe duik ik in het papier. Heb je een vraag over iets, stel hem gerust en kom daarna terug, ik antwoord altijd op mijn blog zelf. Mijn website franciens muizen bestaat niet meer, en om mijn muizen toch digitaal te bewaren begin ik een muizenblog http://franciens-muizen.blogspot.nl/

2e blog(je)

Neem ook eens een kijkje op:
http://franciens-muizen.blogspot.nl/

vrijdag 8 februari 2013

Potholder/pannenlap (with simple pattern)


Gisteren onder het kijken naar
o.a. de Mol.... (groot fan van)
2 pannenlappen gehaakt.
Ik had ooit eens via internet bollen katoen gekocht,
voor een luttele prijs van ik dacht 1,19 euro.
Maar dan blijkt (voor mij dan tenminste) dat je toch altijd beter
eerst kunt voelen, kijken... etc....
voordat je iets koopt.
Ik vond het veel te dik! en te stug om iets mee te haken.
 
 
Maar wel geschikt voor een simpele pannenlap.
Gewoon weer eens even lekker vasten haken..
snel... simpel.... en de lapjes zijn dik genoeg
geworden om enkelvoudig te gebruiken.
 
 
En daar hangen ze dan....
alleen maar even voor de foto hoor:))
want ze verdwijnen als snel in mijn keukenla.
 
Het patroontje is simpel:
1e toer: haak 12 lossen, sluit tot een ring
2e toer: 20 vasten rond de ring, sluiten met een halve vaste in de 1e vaste.
3e toer: haak 3 vasten in de volgende 3 lossen,
3 vasten in 1 losse, 3 vasten in de volgende 3 lossen, 1 losse. Keer.
4e toer: haak 4 vasten in de volgende 4 vasten, 3 vasten in volgende steek, 4 vasten in
de volgende 4 vasten, 1 losse, keer.
5e toer: haak 5 vasten in de volgende 5 vasten, 3 vasten in de volgende steek,
5 vasten in de volgende, 1 losse, keer
etc.....
tot het gewenste formaat.
 
 
 



25 opmerkingen:

  1. Ze zijn evengoed, ondanks tegenvallend garen, heel leuk geworden meis. Ik zou ze laten hangen hihihihi

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een vrolijke voorjaarskleurtjes en zo zie je dat het dikke garen z'n dienst heeft bewezen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Niet in de la stoppen!
    daar zijn ze veel te leuk voor!

    Groetjes Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi haakwerk allemaal. Ik ben een kussen aan het haken met Grannys bloemen in groene tintjes. Ik vindt je hartjes erg leuk. Mooie inspiratie.
    Groetjes ut Ljouwert Hendrika

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou, toch hartstikke leuke lappen geworden,hoor!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vrolijk toch? En functioneel. Het katoen zal dan waarschijnlijk ook wel goed zijn voor opbergmandjes of onderzetters. Ach, jij weet er vast al een goede bestemming voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. waarom in de la? laat ze maar mooi hangen, staat leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. They are very pretty! I saw them on "Did you make that?" Thanks for sharing!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. heel erg leuk hoe dik moet garen eigenlijk zijn om er een pannelap van te kunnen maken??

    groeten chris
    www.chriscreaties.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Chris, vlgs. mij was het katoen van drops cotton, (ik heb geen label meer) en ik heb met haaknaald 4 gehaakt. Ik heb ze al in gebruik, en ze zijn dik genoeg om niet je handen te branden:))

      Verwijderen
  10. Superrrrrrrrrrrrrr ik ga hetnook proberen

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel mooi!
    Ik zal dikwijls lomen zien wat je doe!
    sorry mijn nederlands is slecht....

    http://mariefrance61.canalblog.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  12. My dear Franciens, I've just follow one of these pot holders of yours. They are loveçly!
    have a nice week.
    hugs
    Nina

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk geworden hoor! Hoe heb je dat sierrandje er omheen gehaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Chanthal, dit is een heel simpel picotrandje, Gewoon op gevoel en zicht gehaakt. 1 v, in de rand, dan 3 lossen, 1 halve vaste. in de 3e l. vanaf de haaknaald, en weer 1 v. in de pannenlap rand. groeten Francien

      Verwijderen
  14. I only speak English but these are so beautiful I wanted to make a few. Problem is, when I translate to English, it reads 2nd round: 20 fast around ring. What does fast mean? I'm not familiar with any crochet terms like this

    Thank you so much.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hello Carrie, thank you for the compliment:) In the second round you must make 20 double crochet into the ring and close with a slip stitch, Hope this will help you, success and byebye

      Verwijderen
  15. Heerlijk ouderwets patroon!
    Mijn moeder heeft ze vroeger al voor me gehaakt als bezigheidstherapie!

    Groetjes Aly
    www.creahobbyvanaly.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  16. 3e toer: haak 3 vasten in de volgende 3 lossen.
    Waar haal je die lossen vandaan? Je hebt toch in de toer ervoor 20 vasten gehaakt in de 12 lossen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk. Er moet eigenlijk vasten staan of steken, ipv lossen, dus in de eerste 3 steken. Dank voor je alertheid, groet Francien

      Verwijderen
    2. Ja dat zag ik dus ook al, ik dacht dat klopt niet😊

      Verwijderen
  17. Ik begin met 4 vasten en dan 3 vasten in 1 lossen en dan weer 4 vasten.
    De pannenlap wordt dan mooier van vorm op de ring.
    En ik begin met haaknaald 4.5 en ga na de opzet van de 4 vasten vier op haaknaald 4 dan is het mooi even groot alles.

    BeantwoordenVerwijderen